V úterý 20.7.2010 se v TOP pozici Skliku nad výsledky vyhledávání objevily u textových reklam i náhledy webů.
Tento fakt zřejmě negativně ovlivní proklikovost prvních míst ve fulltextu Seznamu.
Sklik je reklamní systém společnosti Seznam.cz, který označujeme typem PPC(Pay per Click - platba za proklik). Umožňuje Vám zadat klíčová slova, na která se bude Váš inzerát zobrazovat na webu Seznam.cz a dalších portálech, které provozuje tato společnost.
Hlavně se tedy zobrazuje ve výsledcích vyhledávání fulltextu, a to buď na pravé straně ve sloupečku nebo v tzv. top pozici nad výsledky vyhledávání.
Platí se vždy za proklik - stačí si nabít reklamní kredit, napsat vhodný inzerát, nastavit klíčová slova a cenu za proklik a Váš inzerát se začne téměř ihned zobrazovat. Každým proklikem se odečte částka z Vašeho účtu.
Je samozřejmě jasné, že nastavení reklam musí být správné, stejně tak stránky, na kterou návštěvník skrz Sklik příjde(tzv. landing page), jelikož cílem, aby konverze byly co nevětší.
Reklamní inzeráty v TOP pozici Skliku se zobrazují nad výsledky vyhledávání. Na tuto reklamní plochu ovšem nelze inzeráty umisťovat přímo, ale dostanou se zde po překročení určitého interního hodnocení Seznamu, na které má vliv nastavená cena za proklik, míra prokliku(CTR - Click through Rate) a "kvalita" inzerátu.
Dříve se v TOP pozici Skliku ve výsledcích vyhledávání zobrazovaly pouze textové verze reklam. Od 20.7.2010 se u těchto inzerátu zobrazují i náhledy webů, na které směřuje daný inzerát, podobně jako jsou uvedeny náhledy ve výsledcích fulltextového vyhledávání.
Pro inzerenty, kteří se do TOP pozice Skliku dostali, je to jistě velice příjemné, jelikož můžou předpokládát mnohem vyšší míru prokliku. Následkem toho se ovšem značně sníží proklikovost v pravém reklamním sloupci Skliku, nemluvě o proklikovosti skrz fulltextové výsledky...
Proč přidal Seznam náhledy do TOP pozice Skliku?
Je zřejmé, že přidání náhledů do TOP pozic Skliku zvýší míru prokliku těchto inzerátů. Každý se bude potom snažit dostat do do TOP pozice, bude zvyšovat cenu prokliku, zlepšovat své inzeráty a podobně. Prokliky a ceny se budou neustále zvyšovat, což bude mít za následek pochopitelně vyšší výdělky pro Seznam.cz z reklamního systému Sklik.
Číhá z toho jasná marketingová stragie, jak více vydělat.
Reklamní plocha v TOP pozici je sice odlišena od fulltextových výsledků jiným pozadím a nápisem v vpravém horním rohu "Reklama Sklik", ale lze předpokládát, že přidání náhledu webů ubere poměrně slušnou část návštěvníků webům, které jsou na prvních pozicích ve fulltextu. Proč? Protože většina návštěvníků fulltextu Seznamu nejsou lidé znalí prostřední internetu a budou brát zvýrazněné inzeráty v TOP pozici jako "kvalitnější weby". Znalejší raději navštíví vyhledávač Google, mnozí jej mají nastavenu jako úvodní stránku prohlížeče.
V červnu v roce 2009 publikoval fulltext.sblog.cz zajímavý článek o zaznamenávání kliků a pozornosti návštěvníků - "Jak uživatelé prohlížejí výsledky". K dispozici záměrně dali pouze výsledky fulltextu, jak se můžete podívat na obrázku.
Podobně jako kliky se dá zaznamenávat i pozornost návštěvníků pomocí tzv. heatmap(teplotních map).
Nyní, po přidání náhledů k TOP pozicím, by byly heatmapy a záznam clicktrackingu zajímavější...
Zdroje obrázků: http://fulltext.sblog.cz/